Kutatás és tanulmányok

Interreg Europe – Local Flavours Project

[vc_row][vc_column][vc_column_text][/vc_column_text][vc_tta_tabs shape=”square” color=”blue” active_section=”1″ el_class=”iask-tabs”][vc_tta_section title=”A Projektről” tab_id=”1513765057152-e3eca629-ab0b”][vc_custom_heading text=”A Projektről” use_theme_fonts=”yes”][vc_empty_space][vc_column_text]A Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete vezetésével 2019. augusztus 1-jén elindult a 8 ország partnerségével megvalósuló INTERREG EUROPE projekt, melynek címe: Local Flavours, a gazdag örökséggel rendelkező városok autentikus turizmusának felfrissítése a helyi kulturális jellegzetességek felélénkítése révén.

A 3 éves időtartamú projekt teljes költségvetése 1,7 millió euró, melyből az iASK részesedése 274 963 euró, 85%-os európai uniós és 15%-os állami támogatással.

A résztvevő partnerek (8 ország 9 intézménye):

  • Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete (iASK)
  • Hargita Megye Tanácsa, Románia
  • ‘s-Hertogenbosch Önkormányzata, Hollandia
  • Waterford Városi és Megyei Tanácsa, Írország
  • Savonlinna Fejlesztési Szolgáltató Kft., Finnország
  • Vittorio Veneto Önkormányzata, Olaszország
  • Riga Tervezési Régió, Lettország
  • Turisztikai Intézet, Horvátország
  • Bolognai Egyetem Kulturális Örökség Tanszéke, Olaszország

[/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]A helyi kulturális örökségre épülő projekt célja, hogy azokra a kevésbé előnyös elhelyezkedésű településekre irányuló szakpolitikákat fejlessze, amelyeknek nincs lehetőségük kiaknázni a kulturális örökségükben rejlő lehetőségeket. A projekt elősegíti, hogy a partnerek azonosítani tudják a különleges helyi nevezetességek támogatását célzó leghatékonyabb módszereket az innovatív elemző eszköztár, az ismeretek széles körű megosztása, illetve a köz- és magánszektorbeli érdekeltek közötti kommunikáció javítása révén. Ilyen módon megfelelően fel lehet térképezni a helyi és regionális potenciálokat, illetve nehézségeket, majd belefoglalni az alkalmas szakpolitikai keret kidolgozásába, amely új autentikus úticélokat hivatott kiemelni és pozícionálni. A nemzetközi partnerek közötti együttműködés fő eredményeként 8 cselekvési tervet dolgoznak ki azon politikai eszközökre (ERFA operatív programok, fejlesztési és marketing stratégiák) irányulóan, amelyek a kiválasztott helyszíneket segítik abban, hogy elismert és megfelelően kiaknázott kulturális javaik révén integrált és aktív szereplőkké váljanak a regionális turizmusban.[/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]Az iASK által megcélzott politikai eszköz:

A KRAFT program a magyar kormány három kísérleti regionális fejlesztési szakpolitikájának egyike, amely a határmenti kis és közepes méretű városok fenntartható fejlődésére irányul. A hagyományos regionális és városfejlesztési gyakorlatokkal szemben a KRAFT program integrálja az úgynevezett „puha” tényezőket (kultúra, identitás, örökség) és azok hatékony kezelését a „kemény tényezőkkel”, ideértve az infrastrukturális, energiaügyi, és kommunikációs hálózatokat, illetve a gazdasági fenntarthatóságot. A KRAFT további újítása, hogy azonosítja és felhasználja a vidék- és városfejlesztési tényezők egymástól való függőségén alapuló szinergiákat, ezáltal megfelelően feltárja azokat a feltételeket, amelyek az új komplex regionális város- és vidékfejlesztési stratégiák végrehajtásához szükségesek. A magyar kormány a KRAFT program előkészítésével és annak más határmenti régiókra történő adaptációjával bízta meg az iASK-ot. A Helyi Kulturális Jellegzetességek projekt keretében az iASK továbbfejleszti a KRAFT programot specifikusan a kulturális örökségre épülő városi környezetre vonatkozóan, amely gyakran a leginkább ígéretes fejlődést elősegítő tényező a kis és közepes méretű városok számára. Emellett egy olyan célterületet vesz alapul, amely előnyökkel bír a gazdaság, a munkahelyteremtés, az üzleti és turisztikai vonzerő, illetve a munkaerő és a lakosság megtartása szempontjából.

 

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text][/vc_column_text][vc_empty_space][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Tudástár” tab_id=”1513765057386-f9ed780c-2bc6″][vc_custom_heading text=”Tudástár” use_theme_fonts=”yes”][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Hírek és események” tab_id=”1513765126741-b5c699d8-6670″][vc_row_inner][vc_column_inner][vc_custom_heading text=”Hírek és események” use_theme_fonts=”yes”][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Háttértanulmány

2021. június 28.

  1. Háttértanulmány (.docx)
  2. Háttértanulmány (.pdf)
  3. Ajánlat kérés (.docx)
  4. Ajánlattételi nyilatkozatok (.docx)
  5. Szakmai ajánlat (.docx)

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Helyi érintettek 1. találkozója a romániai Hargita megyében

2020. július 10.

A Local Cultural Flavors projekt keretében került megszervezésre Madéfalván a helyi érintettek első találkozója. Hargita Megye Tanácsának részéről a székely népviseletet szeretnék helyiként promoválni, ezért szervezték a konferenciát július 3-án, a Székely Népviselet Napján.

A tanácskozás keretében a helyi érintettekkel és a projekt csapat tagokkal közösen térképezték fel a jelenlegi helyzetet és meghatározták a jövőre vonatkozó irányvonalakat a székely népviselet területén.

A nemzetközi kezdeményezés célja fejleszteni azokat a szakpolitikákat, melyek támogatják azon településeket, melyek kevésbé tudják kiaknázni a kulturális értékeiket a kedvezőtlen elhelyezkedésük következtében.

A konferencián részt vett Bíró Barna Botond, Hargita Megye Tanácsának alelnöke, Zonda Erika vezérigazgató, a Local Flavours projekt menedzsere, a projekt csapat tagjai, valamint a meghívott helyi érintettek, akik valamilyen formában kapcsolódnak a székely népviselethez.

– A projekttel a célunk kettős, egyrészt a turizmus fejlesztése, másrészt a hagyományos értékekre való hangsúly fektetése. Hargita Megye Tanácsa komoly hangsúlyt fektet ezeknek a területeknek a támogatására a civil szervezetek tevékenységének támogatásán keresztül – emelte ki köszöntőjében Bíró Barna Botond alelnök.

A találkozón a jelenlévők egyetértettek abban, hogy a képzések területén is hiány mutatkozik, sokkal több kellene ezekből, ahhoz, hogy varrók legyenek, van egy hiányos pályaorientációs rész: viseletvarrónak, cipőgyártónak tanulni kellene. Egy javaslat szerint a tanítónőket kellene képezni, hogy továbbadják a gyerekeknek a tudást. Másrészről a negyven éven fölöttiek megszólítása lehetne az új lehetőség, ezzel jobb hatásfokot tudnánk elérni, ha a szakképzés és a pályaorientáltság is teret kap. Lehetőségként felmerült, hogy az elkövetkezőkben a Vámszer Géza Művészeti Népiskola adhatna keretet a népviselet varrás oktatásának.

A Local Cultural Flavors projekt az Interreg Europe program keretében valósul meg, melynek főpályázója a magyarországi Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete. A projekt segíteni fogja a partnereket, hogy eleget tegyenek a kihívásoknak és azonosítsák a leghatékonyabb módszereket az egyedülálló látványosságaik támogatására egy innovatív eszköztár kidolgozása által és tudás átadással a köz- és magánszféra szereplői között.

A találkozóról a Hargita Stúdió készített beszámolója itt tekinthető meg:

https://www.youtube.com/watch?v=hwnKoWw9Sk4[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

3. online egyeztetés & 4. Irányító Csoport ülés

2020. július 8.

 Az egyeztetés főbb témái:

  1. „Place telling” (téralkotás) eszközének bemutatása
  2. „Story map” tervezet bemutatása
  3. 2. projektidőszak áttekintése (indikátorok teljesítése & következő partneri jelentések elkészítése)
  4. Irányító Csoport ülés – döntéshozatal a következő online megbeszélésekről / személyes találkozókról

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Hogyan lesz egy ötletből sikeres turisztikai termék?

2020. július 7.

Lettországi partnerünk, Riga Tervezési Régiója online szemináriumot tartott a kis és közepes méretű turisztikai térségek fejlesztési lehetőségeiről „Hogyan lesz egy ötletből sikeres turisztikai termék?” címmel. A programnak több, mint 40 résztvevője volt a legkülönbözőbb szervezetektől a helyi önkormányzatokig, akik értékes tapasztalatokat és inspiráló történeteket osztottak meg egymással.

A projekt tematikus szakértője Edgar Razinskis ismertette a legutóbbi, helyi érintettek körében végzett felmérés eredményét.  A Rigai Turisztikai Iroda bemutatta legújabb fejlesztési tervét, melynek fő célja a pandémia által okozott negatív gazdasági hatások mérséklése, továbbá a város turisztikai hackathon és kommunikációs kampányát, mely a „Riga nem Riga nélküled” címet viseli.

A képzés második részében Pieriga turisztikai régió képviselői inspiráló történeteket osztottak meg olyan turisztikai termékfejlesztésekről, amelyek innovatív megközelítésük révén sikeresen vonzották be a látogatókat térségükbe.

A szeminárium lehetőséget biztosított a résztvevőknek az alábbi témakörök megvitatására:

–   Hogyan érjük el turisztikai termékünkkel az utazási irodákat?

–   Hogyan vonjuk be az oktatási intézményeket a sikeres termékfejlesztésbe?

–    Hogyan lehet sikeres marketingkampányunk a közösségi médiában?

–   Hogyan vonzzunk látogatókat térségünkbe a TripAdvisor platform segítségével?

–    Hogyan szervezzünk olyan különleges koncerteket egy réten, amelyre Lettország minden részéről érkeznek vendégek?[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Egyeztetés a helyi érintettekkel a horvát fővárosban

2020. július 6.

Horvát projektpartnerünk, a zágrábi székhelyű Turisztikai Intézet július 6-án tartotta első közös egyeztetését a helyi érintettekkel, a horvát Turisztikai Minisztérium, a Kulturális Minisztérium és a Fejlesztési és EU-támogatások Minisztériumának képviselőivel.

A megbeszélésen a résztvevők megismerkedtek a projekt jelenlegi állásával és az eddig elvégzett tevékenységekkel annak érdekében, hogy közösen megtalálják a legmegfelelőbb módszert az akcióterv kidolgozásához.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

2. tematikus online egyeztetés                              

2020. június 17.

Fő témák:

  1. A koronavírus hatása az akciótervek elkészítésére és a helyi érintettek bevonására – Waterford példája
  2. A turizmus újraindítása – tapasztalatok, javaslatok megosztása
  3. A partnerek rövid beszámolója a saját projektrészük előrehaladásáról, újratervezéséről
  4. a narratíva és a placemaking (téralkotás) adta lehetőségek megvitatása

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Tematikus online partneri egyeztetés                              

2020. május 19.

A Local Flavours projekt partnerei az elmaradt személyes találkozókat pótolandó havi rendszerességgel tematikus online egyeztetéseket szerveznek plenáris és kiscsoportos megbeszélések formájában.  2-3 partner, az iASK tematikus szakértői és a Tanácsadó Partner Bolognai Egyetem munkatársainak részvételével rotációs rendszerben zajlanak a csoportos megbeszélések.

Az első megbeszélés témái: a projektcélok, a megvalósítás eszközei, valamint a helyi érintett csoportok, támogatók bevonásának újragondolása egyrészt a Covid-19 hatására, másrészt a 2021-2027-es tervezési időszakhoz igazodva.

A csoportos egyeztetéseket plenáris szekció követi, amelynek keretében a teljes partnerség megtárgyalja a csoportos beszélgetések eredményeit, tapasztalatait, konklúzióit.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

2. online projektpartneri egyeztetés

2020. április 21.

Fő témák:

  • projektmenedzsment feladatok: helyzetkép a partneri jelentések és az 1. projektszintű jelentés állásáról
  • kommunikációs feladatok
  • jó gyakorlatokkal kapcsolatos projektelőírások bemutatása
  • iránytócsoport ülés
  • online projektrendezvények, képzések

[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]


1. Tematikus Találkozó Kőszegen – ELHALASZTVA!!!

2020. március 24-26.

A kőszegi székhelyű Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete (iASK) lesz a házigazdája a következő Local Flavours tematikus találkozónak, melyen 8 európai partnerünket megismertetjük az intézet tevékenységével, kiemelten a KRAFT-programmal.  A megbeszélések fő témái a projekt előrehaladása, a jó gyakorlatok megosztása és az INTERREG EUROPE program elszámolási szabályai lesznek. A kis csoportos megbeszéléseken gyakorlati feladatokat is megoldanak majd a partnerek, és lehetőségük lesz megosztani a jó gyakorlataikat és a projekt megvalósításával kapcsolatos nehézségeiket is egymással.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]


Helyi érintettek találkozója az írországi Waterfordban

2020. február 14.

Írországi partnerünk, Waterford Városi és Megyei Tanácsa az első Local Flavours stakeholder találkozót a történelmi Curraghmore-házban tartotta.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Egyeztetés a helyi érintettekkel a finnországi Savonlinna-ban

A finn partner Savonlinna Fejlesztési és Szolgálató Kft. első stakeholder találkozóját 2020. január 31-én tartotta a savonlinnai városházán.

A Local Flavours iránt érdeklődő helyi érintettek főként a non-profit szférából érkeztek, továbbá Savonlinna várost és a Finn Nemzeti Örökség Tanácsát képviselték.

A meghívottak a rendezvényen egy kérdőívet töltöttek ki, amelyen többek között az általuk képviselt intézetről és a kulturális örökséghez kapcsolódó projektjeikről számoltak be. Megoszthatták projektötleteiket, korábbi tapasztalataikat kulturális örökséghez kapcsolódó projektjeikről.

Az ezt követő beszélgetés során kiderült, hogy a résztvevők többsége és a külföldi projektpartnerek is hasonló kihívásokkal küzdenek, ami jó alapot jelent a közös gondolkodáshoz, tapasztalatcseréhez és a jövőbeli közös és hatékony munkához.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Egyeztetés a helyi érintettekkel a lettországi Rigában

2020. január 29-én került sor a Local Flavours projekt keretében az első egyeztetésre Riga Tervezési Régióban a helyi érintettekkel. A megbeszélés célja a résztvevők megismertetése egymással és a Riga környéki turisztikai attrakciókkal, hogy közös munkával vonzó turisztikai ajánlatokat tudjanak kidolgozni.

A projekt céljainak, valamint a térség fejlesztési dokumentumainak bemutatását követően a résztvevők megtárgyalták a régió jelenlegi turisztikai trendjeit, a jó gyakorlatokat és a fejlesztési potenciált.

Az egyeztetés zárásaként a résztvevők ígéretet tettek rá, hogy támogatni fogják a projekt tematikus szakértőjének munkáját, melynek célja a jó gyakorlatok és régió turisztikai fejlesztési lehetőségeinek feltárása.

A közös munka eredményeire épül majd a projektben elkészítendő akcióterv.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_empty_space][vc_column_text]

Nemzetközi projektnyitó rendezvény az olaszországi Vittorio Veneto-ban

2019. október 15-17.

Olaszországban, Vittorio Veneto városban került sor az INTERREG Europe program keretében és az iASK vezetésével megvalósuló Local Flavours projekt nyitórendezvényére. Október 15-17. között 8 ország (Olaszország, Horvátország, Lettország, Finnország, Hollandia, Írország, Románia, Magyarország) képviselői egyeztettek a 3 éves projekt lebonyolításáról, az előttünk álló közös feladatokról.[/vc_column_text][vc_empty_space][vc_column_text]

Eljárás megindító dokumentumok

  1. AD háttértanulmány (.docx)
  2. AD háttértanulmány (.pdf)
  3. Ajánlat kérés (.docx)
  4. Ajánlattételi nyilatkozatok (.docx)
  5. Szakmai ajánlat (.docx)

[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Partnerek” tab_id=”1595487980695-97948ade-2cbb”][vc_custom_heading text=”Partnerek” use_theme_fonts=”yes”][vc_column_text]Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete (iASK), Kőszeg

Hargita Megye Tanácsa, Románia

‘s-Hertogenbosch Önkormányzata, Hollandia

Waterford Városi és Megyei Tanácsa, Írország

Savonlinna Fejlesztési Szolgáltató Kft., Finnország

Vittorio Veneto Önkormányzata, Olaszország

Riga Tervezési Régió, Lettország

Turisztikai Intézet, Horvátország

Bolognai Egyetem Kulturális Örökség Tanszéke, Olaszország

    [/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section title=”Sajtó” tab_id=”1595948655772-ffa31bc1-157e”][vc_custom_heading text=”Sajtó” use_theme_fonts=”yes”][vc_single_image image=”17830″ img_size=”full” onclick=”link_image”][vc_single_image image=”17831″ img_size=”full” onclick=”link_image”][/vc_tta_section][/vc_tta_tabs][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]