Életrajz és tevékenység
Váczi Dániel zeneszerző, szaxofonos, hangszer-, zenegép- és játéktervező, kutató. 1998-ban végzett az ELTE biológus szakán. Hangvizualizációs (Hímzőgömb) és képszonifikációs (Hangrajz) eszközöket, fúvós (Glissonic) és billentyűs (DiHexaTone) hangszereket, különféle számítógép-vezérelt interaktív zeneautomatákat és zenei alapú logikai játékot (Urobo) fejleszt. Kidolgozott egy újfajta zenei rendszert (Retikuláris Zene), amely a kompozíciós és improvizációs technikában egyaránt alkalmazható. Zenekarai: Váczi Dániel Multet, Trio Squelini, Ektár, Kada ad Libitum, BIO. Több mint 25 lemezen szerepel mint előadó és/vagy zeneszerző.
Kutatás
Váczi Dániel a legújabb zenei invenciókkal foglalkozik, itteni munkája a városi (adott esetben Kőszeg belvárosa) térszerkezet alapján, vagy arra reflektáló zeneszerzés, interaktív zenélés lehetőségeit kutatja. „ToneMap” című munkájában a saját maga által korábban kifejlesztett „Hangtájoló” elvén működő nyitott műben Kőszeg útvonalhálózatát transzformálta zenévé.
A Hangtájolót először egy valós idejű audiovizuális eszközhöz, a Hímzőgömbhöz dolgozta ki 2015-ben, amelyet az Orgonamátrix című előadásban mutattak be a MüPa nagytermében. Ez egy tetszőleges, akár élőben elhangzó dallam hangjait egyértelmű és intuitív módon alakítja át látvánnyá egy virtuális gömbre rajzolt színes vonalak formájában. Az elv lényege a 12 kromatikus zenei hang, a sík 12 iránya és a színkör 12 színe közötti megfeleltetés. A Hímzőgömbnek mintegy megfordítása a ToneMap: Kőszeg utcáinak iránya és hossza “fordítódik le” zenei hangokká, így minden egyes lehetséges útvonal meghatározott dallamot generál. A kompozíciós munka során ezt az egyszerű elvet különféle módokon dolgozta föl, az egyszerű “Jurisics-kánon”-tól a ritmikus “Ligeti Groove” című darab hangnemi modulációinak meghatározásán keresztül a legkomplexebb, “Opus 72” fúgájának csillagászati számú lehetséges elhangzást eredményező megvalósulási mátrixáig. A darabok kompozíciós alapja az általa kidolgozott “Retikuláris Zene” szigorú rendszere, amely biztosítja ezeknek a nyitott műveknek a belső koherenciáját a bonyolult polifóniában és poliritmiában, ugyanakkor korlátlan szabadságot hagyva a hangszerelés terén. A Retikuláris Zene kidolgozása tekinthető egyfajta alapkutatásnak, amelyre azután ráépülnek a konkrét zeneművek és improvizációs technikák, de kiindulhatnak belőle algoritmikus, automatizált interaktív zenei alkalmazások is. Ilyen mobil applikációk tervezése és kivitelezése elképzelhető más centerek (Polányi, Big Data) kutatóival együttműködve illetve külső programozók bevonásával is. Az eredmények tehát azon túl, hogy konkrét „kőszegi” zenemű született, számos területen továbbgondolásra és fejlesztésre alkalmasak akár a kreatív oktatás, közösségteremtés, akár a városi kulturális turizmus terén. Újabb kutatási témájában egy akusztikus zenegép tervezésébe és építésébe fogott, amely egy három oktávos, számítógép-vezérelt interaktív beltéri xilofoninstalláció lesz. Ez egyben előtanulmányként is szolgál a Jurisics téri városkút kupolájába tervezett, a világon eddig egyedülálló, szintén interaktív kültéri metallofon harangjátékhoz. Ezeknek a zenegépeknek fontos jellemzője, hogy megszólalásuk akusztikus: valódi hanglapok szólalnak meg pici elektromágnesek által megütve, amely sokkal közvetlenebbül átélhető élményt nyújt egy hangszóróból megszólaló mp3 lejátszóhoz képest. Másik fontos tulajdonságuk az interaktivitás: nem csak előre eltárolt zenék lejátszására alkalmas, hanem megfelelő alkalmazások segítségével valós időben tud reagálni a hallgatóság hangjaira, mozdulataira vagy egy érintőképernyőn történő rajzolásra. Ezen alkalmazások száma korlátlanul bővíthető az évek során, így mindig lehet újdonságokkal frissíteni a már ismert applikációs repertoárt. A Collegium Sonorum tervezi a kőszegi inspirációjú zeneművek CD-felvételét és kiadását.
iASK kérdés
Mi a Hang-Szám-Tér-Szín?