Research & Studies

Levelet kaptam, lájf

Szűrővizsgálatra. Elmenjek? De nagyon nincs kedvem. Sokat hallok róla, hogy fontos elmenni, hogy a megelőzés fontos és az időben felismert betegség jobban gyógyítható. Még sincs bizodalmam ezekben a vizsgálatokban. És az egész olyan megalázó, amikor legutóbb is voltam négy éve, úgy kezeltek mint egy darab fát. Hát a kutyának se hiányzik. Meg olyat is hallottam, hogy a vizsgálat után hosszú ideig bizonytalanságban tartották az illetőt, hetekig tartott, amíg kiderült, nincs komoly baja. Addig meg rágta a kefét, mindenfélére gondolt, ő is, a családja is. És mi lesz, ha találnak valamit? Ebben a mai egészségügyben úgyse foglalkozna velem senki. A harmadik szomszéddal is ez történt. Meg amúgy is, miért pont most, velem történne valami baj? Szóval nem megyek, köszönöm a felhívást, a levelet, ezt most kihagyom.

Magyarországon a szervezett szűrővizsgálatokra kiküldött értesítések nagyobb része ilyen és hasonló gondolatokat vált ki a lakosság körében. Az 50%-ot sem éri el az ilyen vizsgálatokon résztvevők aránya a hazai országos adatok alapján, és ez évek óta tartósan így van, amivel Európa második felében vagyunk a rangsorban. Egy-egy teszt vagy kísérleti szervezés esetében sikerül jobb eredményeket elérni, mint például egy négy évvel ezelőtti kísérleti szűrésszervezés során, amikor a szűrővizsgálatra behívott lakosok több forrásból kaptak impulzusokat. Megkapták a meghívókat, azonban nem a megszokott névsor szerinti kiküldést választották a szűrés szervezői, hanem lakcím szerinti csoportokban értesítették az érintett lakosságot. Így az aktívabbak meg tudták győzni a vonakodókat, vagy megbeszélték, hogy együtt mennek a vizsgálatra, egymást erősítve, közös programként. Emellett a háziorvosok és az egészségfejlesztési irodák is tudták mikor hova érkeznek az értesítések, így ők is fel tudták hívni az érintettek figyelmét az aktuális szűrővizsgálatra, meg tudták beszélni az aggályokat, félelmeket, válaszolni tudtak a kérdésekre. Tovább növelve a részvételi hajlandóságot. Így annak köszönhetően, hogy a szűrővizsgálatra hívott emberek nem maradtak egyedül a kételyeikkel, kérdéseikkel, biztatást és támogatást kaptak, több, mint kétszer annyian mentek el, mint a korábbi értesítések alkalmával.

Emellett ma már azt is tudjuk, hogy a szűrővizsgálatok közül a kampányszűrések hatása a legkisebb mindenütt a világon, mivel kevéssé biztosított, hogy a szükséges törődés és a szűrés utáni egészségügyi folyamatok kellő mértékben megvalósulnak. Pedig az egészségügynek megfelelő health care kifejezésben a care a törődést is jelentené… Sokkal jobb eredményeket érnek el azok a rendszerek és szolgáltatói csoportok, ahol a szűrés az emberek rendszeres ön-menedzsmentjének részeként szerepel, az egészség karbantartásának egy eszköze. Ma még azonban az a helyzet nálunk, hogy az autó és a háztartási eszközök karbantartására összességében több figyelmet fordítunk, mint a saját egészségünkére.

Lantos Zoltán, KRAFT Társadalmi Innováció