Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Research & Studies

Megyek orvoshoz

Fáj, rosszul vagyok, fáradékony, nem érzem jól magam. Kisebb és nagyobb tünetek esetén évekkel korábban egyértelmű volt, hogy orvoshoz mentünk. Azonban ez már tíz évvel ezelőtt sem volt mindig így. Sokaknak az első dolguk az internet felkeresése volt, és az ott olvasottak alapján elkezdték gyógyítani magukat vagy vélt határozott diagnózissal indultak orvoshoz, gyógyszertárba.

A technológia fejlődésével ma azt tapasztaljuk, hogy sok más változás mellett az orvos szerepe is átalakul. Közel kilenc éve jelent meg a Harvard Business Review-ban egy írás arról, hogy a hős egyéni gyógyítók korszakának vége. Az összetett és magas költségű egészségügyi szolgáltatási folyamatok akkor lehetnek csak hatékonyak, ha az orvosok csak és kizárólag a hosszú és igen drága képzettségüknek megfelelő feladatokat látnak el. Bonyolult, nehezen elsajátítható eljárásokat, beavatkozásokat végeznek és összetett helyzetek magas végzettséget és nagy tapasztalatot igénylő döntéseit hozzák meg. Minden más esetben pazarlás az ő munkájukat igénybe vennünk. Ehelyett sok szakemberből és segítőből álló egészségügyi csapatokat kell irányítaniuk. Ennek lehetőségében jelentős különbségek vannak az európai országok egészségügyi rendszerei között, Magyarország ebből a szempontból az európai átlag alatt van, kevés nővérrel és ápolóval.

Amennyiben egy orvos méri meg a vérnyomásomat, pazarlás, ha a jól beállított vérnyomás tartósan jól karban tartott, és az orvos végzi el az ellenőrző vizitet, pazarlás. A mai egészségügyi gyakorlatunk szerint az orvosok napi munkájának legnagyobb része olyan, amihez nem szükséges az ő kimagasló végzettségük. Így a háziorvosi praxisok hazai körülményei is a korábbi, hős gyógyítói rendszert követik, nagyon sok, nem szűken vett orvosi feladat terhét róva a kollégákra. Ennek tudható be, hogy a munkaidejüknek átlagosan csupán 10-15%-át tudják olyan munkával tölteni, amit csak orvosi végzettséggel lehet elvégezni.

 

 

A korszerű egészségügyi szolgáltatásokhoz ma már arra van szükség, hogy több szakember együttműködésével valósuljanak meg, a páciensek részvételét és aktivitását online eszközök támogassák, valamint átfogó adatgyűjtéssel monitorozzuk a hatékonyságot és eredményességet. Erre is volt már itthon példa közel 1000 háziorvos és 26.500 páciense részvételével. Az eredmények alapján mindenki jól jár, ha az orvos kevesebb pácienssel foglalkozik, számos feladatot nem ő végez el, és csak akkor találkozik „ügyfeleivel”, amikor egyértelműen rá van szükség. Mindenki elégedettebb, mindenki jobban gyógyul, csökken a betegségek kockázata és kevesebbe is kerül.

Ezért van óriási jelentősége a legújabb praxisközösség pályázatnak és a Három generációval az egészségért programnak.

Lantos Zoltán, KRAFT Társadalmi Innováció